hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > مرکزی| شناخت سلایق کلید توسعه صادرات فرش دست‌بافت

مرکزی| شناخت سلایق کلید توسعه صادرات فرش دست‌بافت

نخستین همایش فرش دست‌بافت استان مرکزی در اراک برگزار شد. 

استاندار مرکزی در این همایش گفت: فرش دست‌بافت استان مرکزی از زمینه‌های مهم اقتصادی و داشته‌های فرهنگی و هنری این استان است که به‌منظور توسعه صادرات و رونق تولید آن باید نیازسنجی علمی و شناخت سلایق بازارهای هدف ملاک راهبردها و برنامه‌های این بخش باشد. به گزارش رویداد امروز، سید علی آقازاده با بیان اینکه تقویت ارتباط بخش خصوصی با دولتی و حل چالش‌های داخلی راه غلبه بر تحریم‌های ظالمانه است، افزود: اصالت فرش استان مرکزی در جهان شناخته‌شده است و نباید اجازه داد تحریم‌ها به صادرات این هنر صنعت لطمه وارد کند. او ادامه داد: دولت باوجود محدودیت منابع مالی از هیچ کمکی به حوزه فرش دریغ ندارد و تنها در سال گذشته بیش از ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات به فعالان این حوزه پرداخت شد. استاندار مرکزی اضافه کرد: همچنین بیش از سه میلیون دلار فرش دست‌بافت پارسال از این استان به نقاط مختلف جهان صادر شد و باید زیرساخت‌های صادرات هر چه بیشتر این کالا را فراهم شود. آقازاده بیان کرد: ۶۴ کارگاه تولید فرش دست‌بافت در استان مرکزی فعال است و درمجموع بیش از ۳۰ هزار بافنده در این استان فعالیت می‌کنند که شمار قابل‌توجهی از آنان زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند. او بیان کرد: صنعت فرش از دیرباز در استان مرکزی منبع درآمد ارزشمندی برای مردم بوده اما این هنر صنعت در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده که بخش دولتی و خصوصی باید دست در دست یکدیگر داده و مشکلات را گره‌گشایی کنند. استاندار مرکزی گفت: درگذشته‌ای نه‌چندان دور صنعت فرش دست‌بافت ایران به‌خصوص استان مرکزی در همه نقاط دنیا شناخته‌شده بود و صادرات این هنر صنعت نقش مؤثری در بالا بردن تولید ناخالص ملی داشت و اکنون نیز مسئولان صنعتی و فرهنگی باید نسبت به احیای موقعیت فرش ایرانی بیش‌ازپیش بکوشند. او افزود: احیای فرش دست‌بافت استان مرکزی با نقش‌آفرینی بیشتر و تربیت هنرمندان ماهرو قوی‌تر این هنر شناخته‌شده ایرانی که ریشه در تمدن ایران‌زمین دارد حاصل می‌شود.

توجه ویژه به سلایق ملت‌های مختلف جهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی نیز گفت: توجه ویژه به سلایق ملت‌های مختلف جهان می‌تواند بازار این کالا را در جهان احیا کند. علیرضا ایزدی افزود: اینکه امروز فرش دست‌بافت ویتنام جای فرش ایران را گرفته تنها به دلیل نبود نگاه غیرمنطقی و اصولی به سلایق خریداران فرش است که باید این مهم اصلاح شود. او ادامه داد: فرش ساروق در سال‌های گذشته به سفارش تجار ایالات‌متحده در ساروق و جیریا تولید می‌شد، اما امروز این طرح‌ها دیگر جایی در جهان ندارد و باید برای جذب و بازگرداندن بازارهای از این رفته نسبت به طراحی‌های جدید بر اساس سلایق ملل مختلف جهان اقدام شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی اظهار داشت: امیدبخشی و تدابیر حکیمانه و نگاه دقیق و منطقی به سلایق بازارهای هدف راه نجات فرش استان مرکزی است. ایزدی اضافه کرد: صنعت فرش دست‌بافت در سال ۸۳ از حوزه صنایع‌دستی جدا و وزارت صنعت، معدن و تجارت ملحق شد اما برگزاری همایش ملی فرش دست‌بافت استان با حمایت استاندار و تعامل رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان واگذار و برای هر چه باشکوه‌تر این همایش از تمام ظرفیت‌ها استفاده‌شده است.

صنعت فرش دست‌بافت در سطح ملی و استانی مظلوم واقع‌شده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نیز گفت: صنعت فرش دست‌بافت در سطح ملی و استانی مظلوم واقع‌شده که باید برای احیای آن تمام بخش‌های جامعه را به کار گرفت. منوچهر توسطی افزود: صنعت فرش استان مرکزی از قبیل ساروق، جیریا، لیلیان و ورچه بدون هیچ تلاش مضاعفی به یک نشان تجاری بین‌المللی تبدیل‌شده و باید از این ظرفیت استفاده کرد.‌وی اضافه کرد: صنعت فرش بهترین راهبرد اشتغال خانگی با درآمد بالا است که باید با ارائه آموزش‌های لازم به متقاضیان و حمایت ویژه از فعالان این حوزه با زیرپوشش بیمه قرار دادن و ارائه تسهیلات لازم در راستای توسعه اشتغال پایدار و در احیای فرش دست‌بافت اراک و استان گام‌ برداشت.

۸۰۰ هزار بافنده فرش در کشور تا پایان سال جاری بیمه می‌شوند

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: ۸۰۰ هزار نفر از هنرمندان بافنده فرش در کشور تا پایان امسال تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند. فرشته دستپاک اظهار داشت: مادران هنرمند در حوزه فرش دغدغه‌های خود را نسل به نسل به فرزندان منتقل می‌کردند و این عامل ماندگاری این هنر و صنعت به شمار می‌رود. او ادامه داد: در سال‌های اخیر ۳۰ درصد از صادرات فرش دستباف ایران به آمریکا با تحریم از بین رفته است. رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک مجلس شورای اسلامی سازمان فرش را به‌طور مستقل ثبت کنیم. دستپاک گفت: باوجود همه مشکلات همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده فرش دستبافت هستیم و این کالا جزو کالاهای استراتژیک در کشور محسوب می‌شود. رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: باوجود پذیرش تمامی مشکلات حوزه فرش ایران و اینکه اکنون از جایگاه مربوط به خود برخوردار نیست، نباید در دولت و بخش خصوصی دنبال مقصر بود بلکه با ارائه راهکار مناسب برای جبران ضعف‌های این حوزه باید اقدام کرد. دستپاک گفت: وظیفه تمام شهروندان حمایت از فرش دستباف در کشور است و باید در این راستا از بخش خصوصی نیز کمک گرفت. او عنوان کرد: سال گذشته در حوزه پشم و ابریشم فرش با ضعف جدی مواجه بودیم که مقرر شد در این راستا با ایجاد کارگروه در مرکز فرش طی یک برنامه ۵ ساله واردات ابریشم از مغولستان و چین و پشم از استرالیا متوقف شود و برای تولید مواد اولیه در داخل اقدام شود. رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار کرد: سال ۹۲ دولت با شرایط بحرانی مالی و بدهکاری به بیمه تامین‌اجتماعی مواجه شد که از شمار بیمه‌شدگان این حوزه کاسته شد، اما ۸۰۰ هزار نفر از هنرمندان قالیباف در سطح کشور تا پایان سال بیمه می‌شوند. دستپاک گفت: همچنین بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه بین صندوق بیمه روستایی و عشایری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، فعالین این حوزه برای پوشش بیمه‌ای معرفی می‌شوند. او افزود: برای حل مشکل بیمه درمانی قالیبافان هم مذاکراتی صورت پذیرفته است. رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه انتقادات پیشکسوتان حوزه فرش دستباف استان مرکزی را می‌پذیریم، گفت: باید از راهکارها، نظرات و پیشنهادات بزرگان در حوزه‌های مختلف فرش استفاده کرد. از پیشکسوتان می‌خواهیم با راه‌اندازی یک پویش در فضای مجازی از تحریم کنندگان فرش بخواهند این کالای مردمی را از لیست تحریم‌ها خارج سازند. دستپاک عنوان کرد: فاصله گرفتن از سلایق و ذائقه روز مخاطبان حوزه فرش یکی از مشکلات این بخش به شمار می‌رود و حفظ فرش منطقه ساروق و استان مرکزی می‌طلبد فرش را متناسب با سلایق روز جامعه تولید کنند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد